Maar weinig snelle productiemodellen spreken zo tot de verbeelding als de nieuwe Ford Focus RS. Sinds de eerste RS-modellen hebben de letters RS een onlosmakelijk deel gevormd van Ford’s DNA. De reputatie gaat terug naar de dagen van veel successen in de rallysport. De nieuwe Focus RS is niet het eerste model met vierwielaandrijving. Denk maar eens terug aan de RS200 met middenmotor voor de groep B-categorie van de rallysport, de Sierra RS Cosworth 4×4, de Escort RS Cosworth en de Escort RS2000 4×4. Op 14 januari jl. ging in Saarlouis de nieuwe Focus RS in productie voor 42 internationale markten. Het is het eerste RS-model ooit dat in Noord-Amerika en China wordt verkocht.
De derde generatie Focus RS en tevens het 30e model dat deze legendarisch letters draagt, is ontwikkeld door een klein team van Ford Performance-ingenieurs in Europa en Amerika. Designtechnisch wachtte deze mensen de opgave het exterieur zowel aansprekend als uiterst aerodynamisch vorm te geven. De splitter voor, achterspoiler en onderbeplating zijn geoptimaliseerd om opwaartse druk te voorkomen. Het nieuwe front oogt met zijn stoere, trapeziumvormige grille krachtig en de grote luchtinlaten zorgen voor de motorkoeling. Grote openingen aan de zijkant koelen de remmen en achter is een diffuser met twee uitlaten gemonteerd die de luchtstroom onder de auto optimaliseert. De dakspoiler met zijkanten in carrosseriekleur is voorzien van het RS-logo en het zijprofiel wordt gekenmerkt door brede dorpels en spatschermverbreders. Ford levert de Focus RS in vier kleuren waaronder het 1.300 euro extra kostende Nitrous Blue, een vierlaags metallic lak die exclusief voor de RS is voorbestemd. Je kunt ook kiezen voor Stealth Grey, Absolute Black of Frozen White.
De voorpassagiers nemen plaats op gedeeltelijk lederen Recaro sportstoelen, nog beter steunende kuipstoelen zijn een optie. Deze zijn alleen niet in hoogte verstelbaar en staan simpelweg veel te hoog in de auto. Net als alle andere uitvoeringen van de Focus heeft ook de RS het nieuwe, eenvoudiger te bedienen infotainmentsysteem. Ter verhoging van de sportiviteit monteert Ford een lekker beetpakkend sportstuur met platte onderkant, aluminium pedalen en een speciaal instrumentenblok. Boven de middenconsole prijken zeer nuttige meters voor de turbo- en oliedruk en olietemperatuur. Door de forse stoelen hebben de achterste inzittenden minder beenruimte dan in een normale Focus, de bagageruimte is door de toepassing van vierwielaandrijving met 260 liter iets minder groot. Dat bovendien de draaicirkel bijna twaalf meter bedraagt zal de ware liefhebber weinig kunnen boeien.
Flink opgewaardeerd
Ford heeft afscheid genomen van de illustere vijfcilinder, er huist nu een direct ingespoten viercilinder 2,3-liter EcoBoost turbomotor met variabele kleptiming in het vooronder van de Focus RS. Dit blok kennen we uit de Mustang, maar is flink opgewaardeerd en klinkt lang niet verkeerd. Tijdens het opwarmen bromt de machine rustig op de achtergrond. Trap je het rechterpedaal in de vloer, dan zet de vierpitter een enorme keel op. Zelfs plofjes in de uitlaat bij het loslaten van het gaspedaal zijn niet van de lucht. Een grotere (twin-scroll) turbo en intercooler, een gewijzigde luchtinlaat met minder tegendruk en een herwerkt uitlaatsysteem met een grotere diameter zorgen voor in totaal 350 pk.
De cilinderkop en koppakking zijn bestand tegen hogere temperaturen en de grotere radiateur zorgt voor een optimale koeling. Ook de heerlijk direct schakelende zesbak en de koppeling zijn verstevigd om alle krachten te kunnen verwerken. Het maximale koppel van 440 Nm wordt geleverd tussen 2.000 en 4.500 toeren, en gedurende 15 seconden is er een overboost van 470 Nm beschikbaar bij snelle acceleratie. Bij voluit wegrijden is er het even wachten op de volle turbodruk, maar vanaf 2.000 toeren knalt de Focus RS werkelijk vooruit. De duw in je rug en het gebrul van de motor zijn een en al beleving!
Werkelijk onverstoorbaar
Als eerste Ford heeft de Focus RS het nieuwe All-Wheel-Drive met Dynamic Torque Vectoring. Maximaal 70 procent van de aandrijfkracht wordt overgebracht naar de achteras. 100 procent van de beschikbare trekkracht op de achteras kan naar een van de twee achterwielen worden gestuurd waarbij een laterale versnelling van ruim 1g mogelijk is. Bochten worden geslecht alsof je een vlijmscherp slagersmes in handen hebt. De auto blijft werkelijk onverstoorbaar liggen in de bocht en op rotondes is het karakter van een achterwielaandrijver duidelijk voelbaar. Ten opzichte van de Focus ST is de RS gezegend met een nog strakker onderstel waarvan de veren, lagers en stabilisatorstangen stijver zijn gemaakt. Tweevoudig instelbare schokdempers zorgen voor een strakkere setting voor het rijden op het circuit. Veercomfort is niet het grootste pluspunt van de snelste Focus, het onderstel is (zeker in de sportstand) echt keihard. Alle ellende die de banden tegenkomen wordt doorgegeven, maar dat maakt wel dat je kunt lezen en schrijven met deze zeer hete hatchback. De uiterst nauwkeurige en directe, maar niet te licht aanvoelende besturing is het resultaat van een steviger uitgevoerde voorwielophanging en kortere draagarmen. Van links naar rechts zijn slechts twee omwentelingen van het stuur nodig. Standaard zijn speciale Michelin Pilot Super Sport-banden (235/35 R19), optioneel kun je kiezen voor een circuitband, de Pilot Sport Cup 2.
Dat het weggedrag bovenaan de lijst met ontwikkelingsdoelen van Ford stond is wel duidelijk. De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende aandrijfmodi: Normal en Sport voor de openbare weg, Track en de speciale driftmodus voor op het circuit. Met de driftmodus kun je de kont van de Focus RS beheerst uit laten breken. Van onderstuur is in ieder geval op de openbare weg geen sprake, heel precies laat de auto zich plaatsen waar de bestuurder dat wil. Ook is er Launch Control voor de snelst mogelijke acceleratie. Bak in z’n één, vol gas geven en in één klap de koppeling loslaten is hierbij de werkwijze. Bij 5.900 toeren waarschuwt een controlelampje voor het optimale schakelpunt, 900 omwentelingen verder gaat dit lampje knipperen en schiet de begrenzer erin. Uiteraard onder het genot van extra geknal uit de uitlaat. Om veilig tot stilstand te komen is de Focus RS voorzien van het krachtigste remsysteem dat ooit is toegepast in een RS. De doseerbaarheid is in de dagelijkse praktijk perfect.
Uitdagende kilometers
Met precies 50.000 euro op zak mag je je bij de Ford-dealer melden voor de Focus RS. Standaard is de auto al aardig rijk uitgerust met onder meer Bi-Xenon koplampen, automatische airco en een licht- en regensensor. Naast wat gebruikelijke opties als stoelverwarming en een schuif-/kanteldak is de meest interessante extra het Performance Pack RS voor 1.950 euro. Dit omvat onder andere kuipstoelen, blauwe remklauwen en een navigatiesysteem. Met de aanschaf alleen ben je er nog niet, want ondanks dat Ford een brandstofverbruik van 1 op 13 opgeeft moet er in de praktijk eerder gerekend worden op 1 op 8. Binnen 400 kilometer mag de tank weer gevuld worden, maar dat zijn dan wel 400 hele fijne en uitdagende kilometers geweest.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Ford Nederland.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.253 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 350 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 440 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 4,7 sec.
Topsnelheid: 266 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 7,7 l/100 km (1:13,0)
Gewicht: 1.460 kg
Vanafprijs: € 50.000
Vanafprijs testauto: € 50.000
Plus
+ Krachtig ontwerp
+ Power, power, power…
+ Onberispelijk weggedrag
Min
– Keihard onderstel
– Beenruimte achterin
– Hoog brandstofverbruik