Opel Adam S 1.4 Turbo: Individualistische stoplichtsprinter

exc-5796e55c6b8f5b7c2ec159c4

Scroll this

Als je een zelf samengestelde MINI te duur vindt kun je ook bij een meer mainstream merk als Opel terecht. Het anders zo burgerlijke en degelijke Duitse automerk heeft met de Adam net zo’n hip karretje in het gamma als de Britten, maar dan voor een iets vriendelijker prijs. Onderaan de streep blijft het een kostbare A-segmenter, maar je kunt wel helemaal zelf de looks bepalen. Van de velgen tot de dakkleur en van de dashboardlijsten tot de kleur van het stuur. Bovendien staan er diverse motoren ter beschikking en de sterkste daarvan ligt voorin de testauto.

Opel heeft de Adam bedoeld voor mensen die niet zomaar een stadsauto willen. Dat veel vrouwen zich tot de kleine hatchback aangetrokken voelen, wil niet zeggen dat mannen erin voor schut rijden. Je kunt de Adam aankleden met blingbling, maar ook met stoere zwarte accenten. Voor deze test is de Adam S uitgekozen, de meest tot de verbeelding sprekende uitvoering. Een sportieve voor- en achterbumper, geprononceerde zijskirts, 17-inch lichtmetalen wielen, donkergetint glas en een dakspoiler laten niets aan het toeval over. Dit rode exemplaar heeft een grijskleurig dak en zelfs 18-inch wielen. Onopvallend in de file staan is er niet bij met dit karretje.

Opel trekt het sportieve uiterlijk van de Adam S vrolijk door naar het interieur. Speelse rode accenten op het degelijk afgewerkte dashboard en deurbekleding, als gegoten zittende Recaro sportstoelen, een goed afleesbaar speciaal instrumentenpaneel en natuurlijk ontbreekt de letter S niet. Op de testauto zijn het fijne stuur, de op de juiste plaats gepositioneerde pook en de handrem bekleed met rood leer, de verwarmde kuipstoelen zijn gehuld in zwarte koeienhuid. Grappig is de hemelbekleding in de vorm van een dambord. Van zo’n 3,70 meter kort wagentje als de Adam mag je natuurlijk geen al te ruim interieur verwachten. Op de achterbank houden kinderen het wel even uit, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Met 170 liter bagageruimte kun je ook niet veel, al zullen de boodschappen wel passen wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Je kunt de zitpositie lekker laag instellen en het stuur naar je toe trekken, klaar om te rijden.

Stadsrakker

Bij de Adam S draait het om zijn 150 pk sterke 1.4 turbomotor en het sportonderstel. Lekker vlot van hot naar her rijden, daar is deze stadsrakker voor gemaakt, maar op de snelweg staat hij met een topsnelheid van 210 km/h ook zijn mannetje. Als het verkeerslicht op groen springt kun je na 8,5 seconden 100 km/h aan tikken. Opel zegt dat tussen de 3.000 en 4.500 toeren het maximale koppel van 220 Nm ter beschikking staat, maar ook bij lage toeren reageert de Adam S al erg fel op het gaspedaal. Wat wil je ook met een wagengewicht van 1.063 kilo in combinatie met deze power! Het is gewoonweg verslavend om bij elk stoplicht het gepeupel achter je te laten en weg te sprinten. Vrolijk schiet de motor door zijn toeren en de bestuurder schakelt ondertussen met trefzekere slagen door de zes versnellingen. De machine laat in zo’n situatie flink van zich horen, maar echt sportief klinken doet hij niet. Het motorgeluid lijkt meer op een opgevoerde stofzuiger. Zuinig rijden is de auto in zo’n situatie niet op het lijf geschreven en in combinatie met de kleine tank van 38 liter zul je snel weer aan de pomp staan.

Het sportonderstel geeft een goede indruk van hoe Opel in staat is om fijn rijdende auto’s te bouwen. Ondanks de zeer stevige afstemming van dempers en veren (vooral op drempels) blijft er net genoeg comfort over. De besturing is wat zwaarder dan bij een gewone Adam en is direct, maar niet nerveus. Opvallend is het gemak waarmee de voorwielen omgaan met de 150 pk, van vervelend onderstuur of voelbare aandrijfkrachten in het stuur is nauwelijks sprake. Korte bochten, lange doordraaiers, de Adam S draait er zijn hand niet voor om. Ontzettend strak, neutraal en zonder overhellen laat hij zich de hoek om zetten. Wat een heerlijke speelkameraad is dit!

Sportief bommetje

Opel heeft met de Adam S een lekker sportief bommetje gecreëerd. Je kunt ook in Nederland zijn potentieel goed benutten, vooral op bochtige binnenwegen en in de stad. Samen met zijn opvallende uiterlijk en speelse interieur maakt dit de auto tot een aanrader voor de liefhebber. Is de gewone Adam er al vanaf 13.495 euro, de S-uitvoering kost echter minimaal 23.795 euro. Met alle opties erbij komt de testauto zelfs op 29.575 euro. Je moet er wat voor over hebben, maar dan staat er ook wel een ontzettend leuk wagentje voor de deur!

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Opel Nederland.

Bekijk hier meer foto’s van de Opel Adam S.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.364 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 220 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 1.063 kg
Vanafprijs: € 13.495
Vanafprijs testauto: € 23.795

Plus
+ Opvallend gestileerd
+ Motor met veel trekkracht
+ Zeer strak weggedrag

Min
– Krap achterin
– Inclusief opties vrij duur
– Erg stug op drempels

 

 

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *