Zelfs compacte SUV’s worden ‘jeep’ of ‘jeepachtige’ genoemd. Volledig onterecht, zeker als het een tweewielaandrijver is. Als een auto hoog op zijn poten staat en beplakt is met extra kunststof rond de wielkasten ziet hij er al gauw onverzettelijk uit. De échte jeeps blijven natuurlijk de auto’s van het Amerikaanse merk Jeep zelf. Sinds 1941 zijn zij de voorlopers op het gebied van 4×4’s. Omdat het leven zich niet altijd afspeelt tussen de duinen en in modderplassen is anderhalf jaar geleden de compacte Renegade geïntroduceerd.
Maar de Renegade is geen vierwielaandrijver. Alleen de duurste versies zijn leverbaar met 4×4, bij de meeste uitvoeringen worden enkel de voorwielen door de motor aan het draaien gebracht. Logisch, compacte SUV’s kom je dan ook het meest in de stad en op de snelweg tegen. Jeep heeft de modieuze Renegade een eigentijdse uitstraling gegeven, vierkant en stoer. Volledig anders dan de knuffelbare Fiat 500X, zijn neef waarmee hij samen in het Italiaanse Melfi wordt gebouwd. Typische Jeep-details zijn de grille, koplampen, wielkastranden en het ‘X’-symbool in de achterlichten. Dat kruis is geïnspireerd op de versterkingsribben in militaire jerrycans. Met een bodemvrijheid van 17,5 centimeter kun je drassige grasvelden prima aan, maar let op dat de banden zich dan snel volzuigen met modder.
Vanbinnen oogt de Renegade vooral casual. De overzichtelijke middenconsole met zachte, vloeiende vormen, het gebogen instrumentenpaneel met soft-touch coating en de stoere passagiershandgreep laten het interieur een stuk rustiger overkomen dan dat van de 500X. Op veel plaatsen is hard kunststof gebruikt, maar in dit geval versterkt dat het gevoel van onverzettelijkheid op de een of andere manier. Als bestuurder kun je een zeer prettige zitpositie instellen achter het ruim verstelbare driespaaks stuur. De stoelen geven niet bijzonder veel zijdelingse steun, maar voelen wel comfortabel genoeg aan. Ook op de achterbank is het goed toeven met voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen tot 1,85 meter. Met 351 liter is de bagageruimte dan weer wat klein, maar vergeet niet dat de Renegade tot de klasse van de compacte SUV’s behoort. Met de achterbank omgeklapt staat er bijna 1.300 liter tot je beschikking.
Fel Omaha Orange
Rijden met de in fel Omaha Orange gespoten Renegade 1.4 MultiAir is een totaal andere belevenis dan met zijn neefje die dezelfde motor onder de kap heeft. De Renegade heeft een veel gemoedelijker weggedrag, echter zonder overdreven comfortabel te zijn. Je kunt er best een leuk bochtje mee pakken, maar het grote voordeel is dat de auto rustiger op de weg ligt en oneffenheden beter opslokt dan de stugge en nerveuze 500X. De besturing voelt wat indirect, de 500X is simpelweg speelser in zijn rijgedrag. Het is maar net waar de voorkeur naar uitgaat. Met 140 pk is de Renegade goed bediend, zeker in combinatie met de fijn schakelende zesbak. In de bebouwde kom is de motor hitsig van karakter en voel je hem regelmatig kantelen, eenmaal op snelheid komt het hoge koppel bij lage toerentallen goed naar voren. Echt snel is de 1.295 kilo wegende Renegade niet, maar je kunt natuurlijk altijd opteren voor de 170 pk-versie. Met zijn vierkante koets heeft de Renegade boven de 100 km/h last van windgeruis en door de hoge luchtweerstand zal dan ook het brandstofverbruik navenant stijgen.
Na zijn introductie in september 2014 heeft de Renegade nog lang niet zoveel kopers gevonden als bijvoorbeeld de Opel Mokka. Hoeft ook niet, Jeep zal altijd een bepaalde groep klanten aanspreken die vooral geen mainstream auto voor de deur hebben. Met de opvallend gestileerde Renegade maken zij dan ook de juiste keuze. Op wat onhebbelijkheden na is het een comfortabele, ruime en praktische compacte SUV die leverbaar is in veel verschillende uitvoeringen. Met alles erop en eraan kost de auto fors meer dan 30.000 euro, maar ook voor de minder ruim uitgeruste versies hoef je je niet te schamen.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Jeep-dealer Jan Hop in Roosendaal.
Foto’s Irwin Versteegh & Arno Lommers
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 140 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,9 sec.
Topsnelheid: 181 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)
Gewicht: 1.295 kg
Vanafprijs: € 23.290
Vanafprijs testauto: € 27.990
Plus
+ Stoer design
+ Goed veercomfort
+ Ruimte op achterbank
Min
– Motorkantelingen bij lage snelheden
– Besturing biedt weinig gevoel
– Wind-/bandengeruis boven 100 km/h