Peugeot RCZ R: Eyecatcher al na zes jaar ten onder

exc-57ad449ae4fcb59ae5b01e40

Scroll this

Na een carrière van zes jaar is de Peugeot RCZ door PSA-topman Carlos Tavares naar de eeuwige jachtvelden verwezen. Het sportiefste seriemodel van de Fransen heeft niet het succes gebracht waarop was gehoopt en om de winstgevendheid van het autoconcern te vergroten richt men zich liever op modellen die wel in grote aantallen worden verkocht. Ontzettend jammer natuurlijk, zo’n eyecatcher als de RCZ in de showroom doet het altijd goed. Er staan nog wat laatste exemplaren op voorraad, dus je kunt je slag nog slaan. Wie weet wordt het de meest sportieve RCZ R met 270 pk, een regelrechte aanrader!

In 2007 toonde Peugeot de 308 RC Z Concept, een lage 2+2 coupé als concurrent voor de Volkswagen Scirocco. Bij de introductie van het productiemodel op de Frankfurtse IAA in 2009 bleek dat Peugeot de auto bijna onveranderd wilde bouwen. Magna Steyr uit het Oostenrijkse Graz mocht van december 2009 tot oktober 2015 de assemblage voor zijn rekening nemen vanwege de ervaring met kleine series, de flexibele productielijn en auto’s waar veel handwerk aan te pas komt. In de maanden die volgden wist de door de Duitser Boris Reinmöller getekende RCZ met zijn kenmerkende dubbele welving in de achterruit diverse designprijzen in de wacht te slepen.

Goodwood

In januari 2013 gaf Peugeot de RCZ een grote facelift met een nieuw vormgegeven front, andere koplampen en achterlichten. Het hoogtepunt vormde in dat jaar de introductie van de 270 pk sterke RCZ R op het Goodwood Festival of Speed. Ten opzichte van de tot dan toe sterkste RCZ met 200 pk heeft de sportafdeling van Peugeot het voor elkaar gekregen het wagengewicht met 17 kilo te verminderen. Het met een centimeter verlaagde onderstel is heerlijk straf, de vering en demping zijn hier op de juiste manier op aangepast en er zijn 19-inch wielen gemonteerd. Deze setting geeft dwarsrichels wel ongemeen hard door aan bestuurder en passagier. Gelukkig vangen de heerlijke sportstoelen veel op. Achterin kunnen zelfs kinderen hun benen niet kwijt. Via het driespaaks stuur dirigeer je het 235/40 R19-rubber precies en met veel gevoel de bocht in en met een goede timing wil de 4,29 meter lange RCZ zelfs zijn mooie kontje uit laten breken. Wees daar vooral op nat wegdek op bedacht wanneer je in een snelle curve van het gas gaat.

Die goede timing heeft vooral te maken met het turbogat waarmee de 1.6 THP-motor kampt. Om snel de bocht uit te accelereren moet het gas eerder naar beneden dan je denkt, anders is de turbo pas op gang als het rechte stuk zich weer aandient. Met dank aan het Torsen-differentieel met beperkte slip tussen de aangedreven voorwielen resulteert op hoge snelheid een bocht uit sprinten niet in dramatisch onderstuur, maar de bestuurder dient zijn gedachten er wel goed bij te houden. Fors accelereren vanuit stilstand met de wielen ingedraaid resulteert alsnog in voelbare aandrijfkrachten in het stuur, maar als je in rechte lijn op het gas gaat kan de vooras alle power goed aan. Door het hoge koppel van 330 Nm bij 1.900 tot 5.500 toeren is de turbomotor ontzettend soepel. Om de 70 extra pk’s te beteugelen zijn de voorste remschijven groter dan bij de minder krachtige RCZ’s.

Stoplichtsprintjes

Als kers op de taart hangt er een sportuitlaat onder de auto die een continu hoorbare brom ten beste geeft. In de bebouwde kom en tijdens stoplichtsprintjes een genot voor je trommelvliezen, op de snelweg mag het geluid minder prominent aanwezig zijn. Tot slot is er een kortere versnellingspook gemonteerd die met flink wat gevoel van verzet wisselt. Ook hier geldt: fijn op bochtige wegen, maar bij meer dan 120 km/h draait de motor zelfs in de zesde versnelling flink wat toeren. Tussenacceleraties zijn in een mum van tijd geslecht en de topsnelheid heeft Peugeot begrensd op 250 km/h. Daarmee is de RCZ R 15 km/h sneller dan de 200 pk-versie, bovendien sprint hij van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden, een winst van 1,7 seconden. Opmerkelijk genoeg is het fabrieksverbruik 0,2 liter per 100 kilometer lager.

De testauto in Rouge Erythrée is precies een jaar oud en een van de ruim dertig RCZ R’s die in Nederland geleverd zijn. In totaal zijn er sinds de verkoopstart van de RCZ zo’n 1.100 gelukkigen geweest die een koopcontract hebben getekend. Zij weten zich intussen verzekerd van een toekomstige sportieve klassieker, zeker vanwege het feit dat Peugeot niet snel met een vergelijkbaar nieuw model op de proppen zal komen. Degene die een RCZ R weet te onderscheppen mag helemaal in zijn handjes knijpen. Het is vooral op bochtige wegen een heerlijk apparaat dat met twee personen aan boord ook nog eens een flinke hoeveelheid bagage slikt. Dat wordt een weekendje Franse Alpen!

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot-dealer Van Der Werf in Ede.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 270 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 330 Nm bij 1.900 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,3 l/100 km (1:15,9)
Gewicht: 1.255 kg
Nieuwprijs: € 48.300

Plus
+ Fraai exterieurdesign
+ Pittige prestaties
+ Strakke wegligging

Min
– Erg stug onderstel
– Turbogat onder 2.000 toeren
– Dominante uitlaatbrom op constante snelheid

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *