Volkswagen Passat GTE Highline: Leaselieveling voor zolang het duurt

exc-57a40d31893fc0b30a4849df

Scroll this

Zijn jullie al moe van alle bijtellingsvriendelijke auto’s? Met bergen tegelijk rennen zakelijke rijders op dit moment naar de dealer om hun slag te slaan. Volgend jaar vallen veel modellen buiten de boot waardoor privéritten een stuk duurder uit zullen vallen. Leasemaatschappijen doen vrolijk mee en laten hun klanten zelfs eerder van voertuig wisselen dan contractueel is overeengekomen. Een van de knallers dit jaar is de plug-in hybride Volkswagen Passat GTE. In 2016 goed voor 15 procent bijtelling, volgend jaar stijgend naar 22 procent.

Aan het uiterlijk van de Passat GTE valt nauwelijks af te lezen dat deze uitvoering aan het stopcontact gehangen kan worden. Ten opzichte van de puur op benzine of diesel rijdende Passats heeft Volkswagen het voornamelijk gehouden een paar GTE-badges en andere wielen. Dat maakt de leasetopper nog altijd een tijdloze verschijning in het straatbeeld. Niemand zal aanstoot nemen aan het design, je kunt er overal mee voor komen rijden. Aan de andere kant is de Passat een heel vanzelfsprekende en veilige keuze, origineel is anders. Voor de restwaarde is dit juist een pluspunt. Geen enkele middenklasser kan op dat vlak tegen deze Volkswagen op.

Net als het exterieur komt de binnenkant van de stekker-Passat grotendeels overeen met dat van zijn broertjes zonder elektromotor. Zeer ergonomische en naar alle kanten elektrisch verstelbare comfortstoelen, een compact stuur met veel grip en mooie interieurlijsten geven een geborgen gevoel. De toerenteller in het digitale instrumentarium is gecombineerd met een powermeter die aangeeft wanneer je het meest efficiënt rijdt. Verder kun je via knoppen op het stuur naar boven toveren hoe het staat met het verbruik en wanneer de elektromotor aangesproken wordt. Ook de navigatiekaart kun je voor je neus laten projecteren.

Echt perfect

Volkswagen is jaren geleden al met een 10 geslaagd voor de vakken ergonomie en afwerking. Als er een auto is waarin je nooit hoeft te zoeken naar knoppen dan is het de Passat wel. Qua afwerking is dit daarnaast de top van het D-segment. Nergens harde of goedkope kunststoffen, overal strakke naden, echt perfect. Het navigatiesysteem met touchscreen geeft in een mum van tijd de juiste route aan en stelt je nooit voor verrassingen bij het invoeren van de adresgegevens. Dat de Passat een echte allemansvriend is zullen ook passagiers op de achterbank beamen. Over been- en hoofdruimte zullen niet snel klachten te horen zijn, net als over de bagageruimte.

De Passat GTE is voorzien van een 156 pk sterke 1,4-liter TSI-benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor van 115 pk. Het systeem levert een gezamenlijk piekvermogen van 218 pk en maximaal 400 Nm koppel. Een zestraps DSG-transmissie is standaard. De elektromotor wordt gevoed door een 9,9 kWh lithium-ion-accu. In e-mode kan de auto maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch rijden bij een snelheid tot 130 km/h. Vlot is de Passat GTE zeker, in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 225 km/h mogen er zijn. Op vakantie gaan met deze Volkswagen is geen probleem, er mag een caravan van maximaal 1.600 kilo aan de trekhaak.

Stopcontact en een laadpunt

De Passat GTE is geschikt voor het laden via het 230V stopcontact en een laadpunt. Voor thuis en op kantoor worden verschillende laadpunten aangeboden. Bewegingsenergie die in de vrijloop en tijdens het remmen vrijkomt, kan door recuperatie later weer worden ingezet. Afhankelijk van het soort laadpunt is de accu in twee tot vier uur weer vol. Wegrijden gaat volledig elektrisch en stil, maar ook als de benzinemotor erbij komt blijft het geluidsniveau aan boord erg laag. Met een bijna lege accu door de stad rijden veroorzaakt een afwisselend in- en uitschakelen van de verbrandingsmotor, maar dat is nauwelijks voelbaar. Ook de DSG-versnellingsbak schakelt ongemerkt. Met de 18-inch wielen is de testauto stevig geveerd, daarentegen is het weggedrag juist scherper. De besturing mag wat zwaarder, maar is verder direct genoeg. Met de GTE-knop zet je de aandrijflijn op scherp en haalt de auto alles uit de kast. Een kunstmatig gegenereerd motorgeluid klinkt uit de boxen wanneer het gaspedaal naar de bodem gaat.

Met de Passat GTE heeft Volkswagen een kameleon op wielen in zijn programma. Aan de ene kant kun je geheel elektrisch en zonder uitstoot van schadelijke gassen van A naar B komen. Heb je een keer zin om al het vermogen te benutten, dan komt de auto net zo goed tot zijn recht. Alle leaserijders die het in 2016 gaat lukken om een exemplaar te pakken te krijgen maken een prima keuze.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Volkswagen-dealer Van Tilburg-Bastianen in Breda.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 156 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.600 tpm
Elektromotor: 115 pk
Gecombineerd vermogen: 218 pk/400 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,4 sec.
Topsnelheid: 225 km/h
Transmissie: zestraps automaat (DSG)
Gem. verbruik: 1,6 l/100 km (1:62,5)
Gewicht: 1.622 kg
Vanafprijs: € 45.190
Vanafprijs testauto: € 46.990

Plus
+ Tijdloos exterieurdesign
+ Pittige prestaties
+ Uitgebreid multimediasysteem

Min
– Flink gewicht
– Pittige aanschafprijs
– In 2017 zakelijk niet meer aantrekkelijk

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *