Sinds december 2016 staat de gefacelifte Ford Kuga bij de dealer. Enige tijd geleden heeft een kleine update niet kunnen zorgen voor betere verkoopcijfers, maar dat lijkt nu wel te gaan lukken. In april 2017 zijn er 180 stuks verkocht en over de eerste vier maanden van dit jaar wist Ford 774 klanten voor zich te winnen. In dezelfde periode van 2016 lag dit aantal op respectievelijk 59 en 340 stuks. Ook ten opzichte van de concurrentie heeft de Kuga direct een inhaalslag gemaakt, al blijven de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5 en Peugeot 3008 succesvoller. Deze modellen overtuigden van januari tot en met april 782, 1.122, 1.031 en 1.359 autokopers. De Kuga kruipt steeds dichterbij, dus daar moet een reden voor zijn.
Op de Kuga is de nieuwste designtaal van Ford toegepast zodat de SUV-lijn van het merk een herkenbaar familiegezicht heeft. Net als de compacte EcoSport en de grote Edge oogt de middelste bouwsteen stoer en sportief. De grote trapezevormige bovengrille en een kleinere benedengrille worden geflankeerd door gestroomlijnde nieuwe koplampen met LED-dagrijverlichting, aangevuld door priemende mistlampen. Nieuwe achterlichtunits en lichtmetalen wielen maken het plaatje af. Bovendien zijn er nieuwe carrosseriekleuren leverbaar. Het interieur is meer verfijnd, het dashboard ziet door diverse sierelementen en zachtere materialen beter uit dan voorheen. Ook ergonomisch heeft Ford een stap vooruitgezet en de bediening van het uitgebreide SYNC 3-infotainmentsysteem vereenvoudigd.
Een vertrouwenwekkend gevoel
De ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage is prima voor elkaar. Met een lengte van 4,53 is een bagageruimte van 456 liter klasseconform. Met de achterbank plat is het laadruim 1.603 liter groot en naar wens gaat de achterklep automatisch open en dicht. Veiligheidssystemen als een parkeerassistent, dode hoek waarschuwing, automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning zijn als optie leverbaar, ook op dit vlak slaat de Kuga geen flater. Het wordt bijna een cliché, maar ook de Kuga rijdt zoals het een Ford betaamd. Als je op zoek bent naar een SUV die rijplezier biedt is dit een goede keuze. Als vanzelfsprekend rijd je met de auto weg, waarbij de bestuurder actief wordt betrokken bij hetgeen er onder de aangedreven voorwielen doorrolt. De besturing is strak, geeft veel feedback en is niet te sterk bekrachtigd. Dit gecombineerd met een vrij stevig afgesteld, maar niet oncomfortabel onderstel geeft de bestuurder een vertrouwenwekkend gevoel.
De testauto staat op 17-inch wielen en dat geeft meer comfort dan de optionele 19-inch exemplaren. Ondanks de hogere bandenwang helt de auto niet overmatig over en in de dagelijkse praktijk is het gebrek aan vierwielaandrijving geen probleem. Onder de kap ligt een direct ingespoten 1.5 EcoBoost met 120 pk, de minst krachtige motor waarmee de Kuga leverbaar is. Een prima blok dat zelfs best aardig klinkt. De viercilinder is soepel en de reactie op het gaspedaal is prima, maar onder de 2.000 toeren is het even wachten tot de turbo mee gaat blazen. Van 0-100 km/h in ruim 12 seconden is niet heel vlot, maar een rustige rijder kan hier prima mee leven. Voor 2.000 euro kun je er 30 pk bij krijgen, geen slecht plan als je een caravan hebt. Typisch Ford schakelt de zesbak erg trefzeker en degelijk.
Niet genoeg
Wat is de conclusie, gaat de Kuga het na de update helemaal maken? Nee, daarvoor zijn een nieuwe neus en onderhuidse verbeteringen niet genoeg. De volgende generatie Kuga zal ongetwijfeld weer een stap beter zijn, maar het huidige model moet nog even mee. Desondanks is Fords crossover een prima aanbieding. Persoonlijk zou ik gaan voor de 150 pk benzinemotor om wat vermogen achter de hand te hebben. Op het gebied van uitrusting en veiligheidssystemen is de Kuga helemaal bij de tijd en het rijplezier is nog altijd een van zijn speerpunten.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Ford-dealer Wensveen in Alblasserdam.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.498 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 120 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,5 sec.
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,2 l/100 km (1:16,1)
Gewicht: 1.479 kg
Vanafprijs: € 27.995
Vanafprijs testauto: € 29.995
Plus
+ Opgefrist ontwerp
+ Uitgebalanceerd weggedrag
+ Verbeterd infotainmentsysteem…
Min
– … maar nog altijd niet top
– Duur met automaat en 4×4
– Basismotor heeft weinig over