Classified Moto bouwde een Speed Triple om tot “Frank”

exc-59763514f7e0abc118a5d40d

Scroll naar beneden

Rebel Yell, een bourbon destilleerder uit Louisville, Kentucky, had op een dag wat geld over. Men bedacht dat een custom motor wel een goede investering was en niet veel later rolde “Frank”, een custom Triumph Speed Triple, uit de garage van Classified Moto ruim 800km verderop.

De lui uit Kentucky kwamen bij Classified uit omdat ze zijn stijl van bouwen goed bij hun merk vonden passen. Dit kwam terug in de briefing die motorbouwer John Ryland kreeg: “we vertrouwen je, doe maar wat je wilt.” En hoewel het lijkt alsof de Triumph Speed Triple zwaar aangepakt is, is er toch vrij weinig echt aangepast. De grootste en moeilijkste aanpassing was de achterbrug. Dat ding is met de hand gefabriceerd op basis van een Honda VFR800 achterbrug. Een flinke klus want er moest zo’n 35 centimeter gevonden worden om het gigantische achterwiel (afkomstig van een ATV) gecentreerd achter de fiets te krijgen.

De styling van de tank was eigenlijk een ongelukje. Tijdens het strippen van de standaard Speed Triple tank bleek deze namelijk van plastic. Niet wat John verwachtte. Hij besloot er wat lagen epoxy overheen te verwerken en kwam daarmee tot het eindresultaat. De zit die erachter ligt, is gemaakt door John’s vaste zadelmaker Roy Baird. Hij is geplaatst op een frame dat amper is aangepast waaronder een zelf gemaakte uitlaatpijp is gehangen. Deze is dan weer bevestigd aan het onaangepaste motorblok. De 130pk die hierdoor geproduceerd worden, zijn meer dan voldoende.

Frank” is gemaakt met het idee dat de bereider er ongeveer 2.000km comfortabel op moet kunnen rijden. Nu moet ik eerlijk toegeven dat er niets verteld wordt over de ondergrond waarop die kilometers gemaakt moeten worden, maar een ding is zeker: in het mulle zand, of over het asfalt, “Frank” ziet er heel grof en agressief uit. En dat is awesome.