Ik doe het al jaren zonder dat ik er überhaupt bij stil gestaan heb dat het wel eens slecht voor mijn versnellingsbak of motor kon zijn: het skippen van versnellingen. Eigenlijk vond het maar raar dat mensen vanaf de vijfde versnelling alle versnellingen gebruikte om terug te schakelen naar de tweede. Het leek mij compleet nutteloos en het blijkt dat ik gelijk heb. En dat voelt goed.
Oké, er is wel een “maar”. Je moet het namelijk wel goed doen. Persoonlijk doe ik het al die tijd onbewust goed: ik match de toeren van de motor aan die van de versnelling waar ik heen schakel. De “maar” in deze kwestie is namelijk dat zowel je motor als je versnellingsbak het niet tof vinden als ze ineens keihard aan elkaar moeten wennen. Dit levert op al die onderdelen onnodige frictie en dus extra slijtage op. Iets wat met verloop van tijd in de papieren gaat lopen. Niet cool.
Een simpele manier om versnellingen goed te skippen is op te letten of je je auto stabiel houdt. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je niet ineens vol in de gordel hangt als je van vijf naar drie schakelt, of dat je auto ineens aanvoelt als een blok beton als je van drie naar vijf schakelt. Zolang de auto soepel blijft bewegen, match je de toeren goed en heb treed er dus geen extra slijtage op. Sterker nog, misschien slijt alles wel minder. Die vierde versnelling wordt immers niet gebruikt ;).
De dude van Engineering Explained kan het beter uitleggen dan ik. Plus je vindt het waarschijnlijk een stuk relaxter om alles netjes voorgeschoteld te krijgen in een filmpje.