Call of Duty Warzone SBMM: Hoe het werkt en waarom het niet slecht is

Scroll this

Call of Duty Warzone maakt gebruik van SBMM, oftewel Skill Based Match Making. Dat zou ervoor moeten zorgen dat jij tegen lui van jouw niveau speelt, maar is dat wel zo? We zochten het voor je uit.

Skill Based Match Making wordt al jaren gebruikt bij multiplayer games. Waar het in de beginjaren als iets positiefs gezien werd, is dat de afgelopen jaren 180 graden omgedraaid. Men haat SBMM blijkbaar. Vooral in de Call of Duty Warzone community wordt het systeem aan alle kanten afgefakkeld. Of dat terecht is laten we even in het midden. We leggen je liever uit hoe Skill Based Matchmaking in Warzone werkt. Daarna mag je zelf bepalen of je het echt zo kut vindt als het wordt uitgemaakt te zijn.

Call of Duty Warzone squad

Het idee van SBMM in Warzone

SBMM in Warzone moet ervoor zorgen dat jij en je tegenstander ongeveer een gelijke kans op winst heeft in een vuurgevecht. Als dit het geval is, dan wordt je precies genoeg uitgedaagd om optimaal plezier te hebben tijdens het spelen. Dat resulteert dan weer dat je langer achter elkaar blijft gamen en hoe langer jij gamet, hoe groter de kans is dat je geld uitgeeft in de store. Als je 4 uur per dag speelt, dan wil je natuurlijk wel goed voor de dag komen. Dan is een skin van €25 goedkoop.

Maar zoals je wel kunt raden hebben we het hierboven over een perfect beeld. Een lobby van 150 mensen van precies hetzelfde niveau als jij vinden op het moment dat jij toevallig besluit te gamen, is simpelweg niet haalbaar. Daarom bedacht Infinity Ward een complex systeem om genoeg gamers van een relatief vergelijkbaar niveau, op elk gewenst moment bij elkaar te schrapen: Skill Based Match Making.

Hoe SBMM in de realiteit werkt

Om SBMM zo goed mogelijk te laten werken worden factoren als Kill/Death ratio, ping, locatie en de skills van je teamgenoten verzameld. Doorgaans is de Kill/Death ratio de belangrijkste factor voor het samenstellen van gelijkwaardige lobbies. Dit blijkt uit onderzoek van meerdere mensen. Dat betekent dat in regio’s waar de ping goed is en het aantal spelers hoog is, je gematched wordt op basis deze statistiek. Speel jij op drukke momenten in Europa of de VS, dan kan je er dus vanuit gaan dat je gematched wordt met spelers van een gelijk niveau.

Maar zelfs in dit bijna perfecte geval kan één ding al roet in het eten gooien: die ene vriend van je met een K/D van 3,56. Als jij, met je K/D van 0,98, met hem in een lobby stapt, dan is de kans aanzienlijk groter dat jij lui tegenkomt met de skills van jouw vriend. Lijkt niet eerlijk, maar in het grote geheel klopt het weer. Warzone kijkt namelijk naar het gemiddelde K/D van jou en je team. Gebaseerd daarop wordt je in een lobby geknikkerd.

Call of Duty Warzone Victory

Waar gaat het fout met de match making in Call of Duty Warzone?

Daarop bestaat ook weer een andere variatie die wat minder leuk is voor de gamers met wat mindere skills: teams met een gezamenlijke hoge K/D tegenkomen. Het gebeurt met enige regelmaat dat teams met een gezamenlijk gemiddelde K/D van 3+ in een match van een gemiddelde K/D van 0,66 gegooid worden. Hoe dat kan? Simpel: het niveau van deze pro’s wordt gecompenseerd met dat van teams die nog geen deuk in een pakje boter kunnen schieten. Dat houdt dus in dat er een gigantisch verschil in schietkunsten tussen spelers in één game zit. Precies hetgeen wat SBMM tegen moet gaan.

Er zit echter wel een maar aan dit verhaal, want dit gebeurt voornamelijk op tijden dat er minder spelers aan het gamen zijn en de SBMM dus harder moet werken om aan een gemiddelde K/D voor de lobby te komen. Het systeem legt dan hogere prioriteit bij het vinden van genoeg spelers (met een schappelijke ping). De skills en locatie zijn dan ondergeschikt.

Naast dit alles lijkt het ook dat de Call of Duty Warzone SBMM soms gewoon niet doet wat het moet doen. Waarom dat is, weet niemand. Maar goed dat Infinity Ward blijft vasthouden dat ze nooit SBMM in Warzone hebben gebouwd. Het bestaat helemaal niet, en wat niet bestaat kan ook niet slecht werken, toch?

Tools om inzicht te krijgen

Heb je het gevoel dat je constant tegen sweaty en cheatende streamers aan het vechten bent, dan kun je dat nakijken. Er zijn verschillende tools die inzicht geven in de SBMM van Call of Duty Warzone. Onze favoriet is SBMMwarzone.com. Deze tool verzamelt de gegevens van alle matches die jij speelt in Warzone. Daarnaast geeft het je ook inzicht in je eigen kunnen. Al deze informatie kun je analyseren en daarmee kun je bepalen wat voor jou de beste tijd is om te spelen.

SBMMWarzone stats

Zo is ondertussen duidelijk dat de kans op goed presterende SBMM in de vooravond of in weekenden overdag is. Dan zijn de meeste spelers online en heeft Warzone’s match making de grootste keuze om een goede match in elkaar te draaien. Als je vroeg in de ochtend of laat in de nacht speelt, dan heb je kans dat je tegen de fanatiekelingen loopt.

Het alternatief voor SBMM

Vooral streamers zijn SBMM helemaal zat. Wat raar is, want doorgaans horen ze tot de beste gamers die Warzone te bieden heeft. Dat zou betekenen dat ze voor het grootste gedeelte tegen n00bs gematched worden. Maar toch haten ze op het matchmakingsysteem. Zelfs zij hebben het gevoel dat ze te vaak tegen nog betere lui moeten vechten. Ze pleiten ervoor om SBMM helemaal los te laten en lobbies gewoon samen te stellen uit random gamers die toevallig op dat moment spelen. Volgens hen resulteert dat in een grotere variatie van spelers en wordt het daardoor vooral leuker voor iedereen.

Vanuit hun oogpunt is het logisch, want de kans dat ze tegen lager gerankte spelers gematched worden wordt alleen maar groter. Er zijn immers meer spelers met een K/D onder de 1 dan erboven. Voor degene met een lagere skill wordt het waarschijnlijk niet veel beter, maar ook niet veel slechter. De kans dat je een pro tegenkomt zal, met de huidige werking van SBMM, niet veel uitmaken.

SBMM Warzone game overzicht

Geen Skill Based Matchmaking

Daarnaast blijkt steeds vaker dat Call of Duty Warzone-spelers in regio’s met slecht internet of weinig spelers over het algemeen niets te maken hebben met SBMM. Waarom niet? Omdat er simpelweg niets te SBMM’en valt. Het is al lastig genoeg om überhaupt genoeg spelers te vinden. En dat zorgt er dan weer voor dat fanatiekelingen speciale routers aanschaffen om in die regio te kunnen spelen om iedereen de moeder te schieten.

Dus of de Skill Based Match Making in Call of Duty Warzone echt zo’n slecht iets is, ligt vooral aan van welke optiek je het bekijkt. Natuurlijk is werkt het systeem niet feilloos. Dat kan je ook niet verwachten als er zoveel factoren meespelen. Maar of het loslaten van het systeem helpt? Dat durven we niet te zeggen.

De kans is groot dat SBMM op moment van minder drukte vrijwel uitstaat. Vergelijk dat met momenten van grotere drukte en bepaal dan voor jezelf wat je leuker vindt. Dan kom je er snel achter of SBMM voor jou wel of niet werkt.

Als laatste punt willen we nog even meedelen dat er grote veranderingen voor Call of Duty Warzone op de planning staan. Iets met een Nuke-event dat eraan zit te komen. Meer weten? Hier schreven we op wat we tot nu weten.