Die ene automobilist achter je met dat kapotte licht dat ook nog eens op op volle kracht je ogen eruit probeert te branden, of die slome sukkel voor je die het gaspedaal niet kan vinden. Ze hebben beide één ding gemeen: ze rijden Peugeot.
De volgende keer dat je ergens rijdt, moet je er maar eens op letten. Als je afgesneden wordt of er iemand een onmogelijke situatie veroorzaakt is het iemand in een Peugeot. En hoewel er geen onderzoek naar gedaan is, blijkt de realiteit toch echt zo. Of tenminste, zo dat blijkt uit mijn realiteit. Wanneer ik bijvoorbeeld een ongeluk spot, dan heb ik de neiging om te checken of daar een Peugeot (of ander Frans misbaksel) bij betrokken is. Als dat het geval is, dan hoor ik in mijn hoofd “ha, ik wist het wel, een Peugeot”. Dat dit vervolgens voor 9 van de 10 ongelukken lijkt te gelden, is iets relevanter.
Bosjes, naast een treinrails. Hoe dan?
Om de bestuurders niet gelijk allemaal te beschuldigen van het veroorzaken van het voornaamste deel van de ongelukken op de Nederlandse wegen, wil ik nog even aankaarten dat het niet altijd aan de bestuurders ligt. Nee, soms lijkt het dat de bestuurder geen inzicht toont, maar komt het mogelijk door de technische staat van de auto. Peugeots, hoe goed ze ook onderhouden worden, zijn namelijk in elkaar gezet met de Franse Slag. We weten allemaal wat dat betekent.
Het resultaat daarvan is dat wielen wel eens willen afbreken, dat motoren spontaan in de fik vliegen, dat ramen niet meer open of dicht willen, dat de koplampen op groot licht blijven staan, dat de remlichten (vaak op één na) het niet doen, dat het gaspedaal blijft hangen, dat het rempedaal geen respons geeft, dat de auto niet uit de eerste en/of tweede versnelling kan komen, dat spiegels zich op de bestuurder in plaats van de weg richten, dat het stuur een slechte of juist te heftige respons geeft en last but not least, dat de richtingaanwijzer weigert te werken.
Keihard negeren
Het zijn allemaal zeer zorgwekkende kwalen die de rest van het verkeer in gevaar kunnen brengen. En nog erger: ze lijken zo veelvuldig voor te komen, dat het lijkt of de Peugeot-eigenaar moedwillig zijn schouders ervoor ophaalt of ze simpelweg keihard negeert. Maar misschien ligt het probleem wel anders. Misschien weet de Peugeoteigenaar werkelijk niet hoe de auto werkt en waar al die piepjes, kraakjes en vervelende rook- en benzineluchtjes vandaan komen? Hoe dan ook, de reden dat sowieso gekozen wordt voor het meest onbetrouwbare stuk blik waarmee je de weg vaker niet dan wel op kunt, blijft een raadsel. Een waar alleen de Peugeoteigenaar een antwoord op zal weten.
past precies
Maar stel je nu eens voor dat de Peugeot-eigenaar precies weet waar hij aan begint bij de aanschaf. Hij weet dat hij vaker niet dan wel zal rijden, van het spontane brandgevaar en van de slecht werkende elektronica. Dan zou dat betekenen dat zijn vreemde rijgedrag niet aan de auto ligt. Dan houdt dat in dat mensen die belachelijke keuzes voor auto’s maken ook belachelijke keuzes maken in het verkeer.
Dit doet de Peugeot-rijder
Enkele voorbeelden van dit rijgedrag zijn (ik heb ze allemaal meegemaakt):
1- een vrachtwagen proberen in te halen met 80km/u op de middenbaan.
2- Het aanzetten van het knipperlicht op de rotonde. Daarmee wordt aangegeven dat de rotonde verlaten wordt, maar gebeurt dit vervolgens niet. Hierna schreeuwt de Peugeot-bestuurder – uit het niet meer sluitende raam – dat degene die haar bijna ramde, uit z’n doppen moet kijken.
3- Het lezen van de krant op het stuurwiel met 100km/u op de meest rechtse rijbaan tijdens de spits.
4- Het op het laatste moment, zonder gebruik te maken van de spiegels, achter een vrachtwagen vandaan komen om deze in te halen met 85km/u.
5- Het niet of extreem traag optrekken bij groen licht.
6- Het zonder aanwijsbare reden ergens stil gaan staan om vervolgens weer door te rijden. Natuurlijk precies wanneer degene achter de Peugeot net wilde gaan inhalen.
7- Het spontaan remmen en afslaan om een straat in te rijden waar je eigenlijk alleen vanaf de andere kant in mag.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je mijn punt nu wel doorhebt.
Uiteindelijk blijft het een groot raadsel waarom Peugeot-eigenaar kiest voor deze Franse wagens. We zullen nooit weten waarom dit type mensen zo belabberd op de weg rondrijdt. Ook blijft het een raadsel waarom het altijd lijkt dat ze het leuk vinden om jouw oogballen eruit te branden met hun groot licht. Ook zullen we nooit weten of het niet aan de mensen, maar aan de auto’s van dit merk ligt. Gelukkig is een ding dat we wel weten. Dat is dat je zo ver mogelijk uit de buurt moet blijven van elke Peugeot die je op de weg tegenkomt. Ze kunnen zomaar in vuurballen veranderen!
https://www.ad.nl/auto/deze-automerken-zijn-het-vaakst-betrokken-bij-aanrijdingen~ad55a0f5/#:~:text=De%20Toyota%20Prius%20is%20de,111%20betrokken%20bij%20een%20ongeval.
Er is wel degelijk onderzoek gedaan naar welke automerken de meeste kans hebben te crashen.
‘..De Toyota Prius is de auto waarvoor je het meest moet oppassen, zo blijkt. Per 10.000 raken er jaarlijks maar liefst 111 betrokken bij een ongeval. …De Citroën Saxo loopt ook veel kans om betrokken te raken bij een ongeval, zo meldt de vergelijkingssite. Per 10.000 raken er 106 betrokken bij een ongeval. …Ook BMW-rijders kun je beter de ruimte geven, zo blijkt. De BMW’s 330D en 530D waren per 10.000 auto’s respectievelijk 102 en 85 keer betrokken bij een ongeval in 2016. Veel BMW-rijders hebben een haastige rijstijl, wat kennelijk ook leidt tot veel schade.
De top vijf wordt gecomplementeerd door de Peugeot 106.’
En nou wil ik uiteraard niet discrimineren maar mij graag bij de feiten houden; Wie rijden er, in Nederland, vooral in peugeot 106? Precies 😉 Weer een rede om aan te nemen dat roekeloos rijden vooral een bestuurders kwestie is?