Lekker ongezien alles doen en laten. Ooit kon dat op het internet. Nu word je elke seconde bekeken, en hier vind je een lijst van bedrijven die dat het meest doen.
In den beginne was het internet een mooie plek. Een plaats waar je anoniem mensen kon trollen en illegaal muziek kon downloaden zonder dat iemand je ooit kon vinden. Die tijd is al lang niet meer, want tegenwoordig weten meerdere internetbedrijven precies wat voor content jij tot je neemt en wie je aan het catfishen bent. Natuurlijk is Google de grootste stalker, maar er zijn nog veel meer bedrijven die je in een lange regenjas achtervolgen.
Stalken
Bouwers van de privacy-zoekmachine waar niet genoeg mensen gebruik van maken, DuckDuckGo, heeft nu een Tracker Radar uitgebracht. Daarin presenteren ze de resultaten van eigen onderzoek in de vorm van een lijst van de grootste privacy-inbrekers. Om tot deze lijst te komen namen de Eenden de top 50.000 websites van het web en bekeken ze welke trackers ze daar tegenkwamen. In onderstaande lijst zie je cijfers.
TRACKER SOURCE | PERCENTAGE OF WEBSITES CONTAINING TRACKERS |
---|---|
85.6% | |
36.2% | |
Adobe, Inc. | 21.8% |
Amazon | 21.7% |
Oracle | 20.3% |
TowerData | 18.9% |
AppNexus, Inc. | 15.9% |
Rubicon Project | 13.9% |
Het is natuurlijk creepy om te bedenken dat de bedrijven hierboven meer van je weten dan je denkt. Maar gelukkig heeft DuckDuckGo niet alleen de lijst gepresenteerd, en komt het bedrijf ook met de oplossing.
Zoekmachine
Volgens de eerste pagina van het marketingboek van WC-eend (wij van WC-eend, adviseren…) adviseert DuckDuckGo natuurlijk dat je hun zoekmachine moet gebruiken. Maar dat is niet alles, want ze hebben ook een browser voor mobiel ( iOS en Android) die allerlei trackers blokkeert. En als je alleen op je PC of Mac het web bezoekt, dan is er een plug-in voor de meest gebruikte browsers: Chrome, Firefox, en Safari.
Wetgeving
Adverteerders weten nu precies welk paar schoenen je hebt bekeken en laten deze tot in de lengte van dagen je achtervolgen door je de bombarderen met advertenties van dat ene paar. Omdat iedereen dat irritant vindt, wordt dat hopelijk binnenkort aan banden gelegd: adverteren mag wellicht binnenkort niet meer op basis van data die men verkrijgt door middel van geplaatste cookies. Of dat betekent dat er in de toekomst ook echt iets gaat veranderen, moeten we nog zien. Wellicht vinden de adverteerders weer een nieuwe manier om te targeten.
En om even helemaal transparant te zijn: wij gebruiken alleen trackingcookies van Google om bij te houden hoeveel bezoekers op de site komen. Meer niet.