Daar ga je dan. Met een vaartje van ongeveer 130km/u over de A4 op weg naar je werk. Maar dan gebeurt hetgeen je het meest bang voor bent: Het begint te regenen. De druppels raken je voorruit en het wegdek. Het wordt steeds erger en je probeert nog snel naar dat ongebruikte stokje achter je stuur te zoeken. Je wilt nog aan dat knopje te draaien of hem indrukken. Maar het is al te laat. Het stokje is verdwenen. Ineens weet je niet meer wat je aan het doen was. Dat ronde ding voor je neus, die was er net nog niet, toch? En die pedalen bij je voeten, wat doen ze ook alweer? Je besluit de middelste een tikje te geven en ineens gaat alles langzamer. Dat is wel prettig, het helpt met de toegeslagen paniek.
En dat ronde ding, waar was hij ook alweer voor? Je geeft er een draai aan. Naar links, daarna naar rechts en daardoor gebeurt er iets heel aparts. Je voelt dat je in je stoel beweegt, maar kan niet verklaren waarom? Je doet het nog een keer, maar nu kijk je uit het raam, want die zitten er niet voor niets, kan je best een keertje gebruik van maken. En dan zie je iets vreemds, als je aan die hoepel voor je draait, ga je dezelfde kant op. HOE DAN??!! WAT VOOR MAGIE IS DIT?
Ik heb het idee dat dit gebeurt bij de gemiddelde automobilist als ze met hun Peugeot de weg op moet in de regen. Ik noem het de regenblack-out. Dit staat voor het feit dat mensen compleet lijken te vergeten wat hun auto doet en waarom ze erin zitten zodra het begint te regenen. En dat terwijl, en hier ga ik even blindelings vanuit, iedereen een roze pasje heeft waarop staat dat ze die homp metaal met vier wielen mogen besturen. Dat betekent dus ook dat iedereen heeft geleerd dat je met uit de lucht vallend water de afstand wat moet vergroten en je snelheid wat moet verlagen. Zo moeilijk is het niet. Ik kan het zelfs en ik ben echt geen rocket scientist.
Daarnaast lijken mensen massaal te vergeten dat hun auto langzamer gaat als ze hun voet van het rechter pedaal (dat is het gaspedaal, mocht je het vergeten zijn) halen. Door op deze manier te vertragen gaan die rode lichten aan de achterkant van de auto niet aan. Daardoor schrikt de achterliggende automobilste, die net haar mascara recht probeerde te trekken, niet en is een ongeluk voorkomen.
Vreemd is ook dat dat zwarte ronde ding voor de bestuurder ineens heel interessant is. Hij wordt veel vaker betast en gebruikt als de auto het doelwit wordt van uit de hemel vallend water. Mensen veranderen paniekerig van baan en schieten als koploze kippen door het verkeer, terwijl daar geen enkele reden voor is (oh, wacht, regen…). Of zouden die lui proberen hun Volvo V40 droog te houden door de regendruppels te ontwijken?
Kortom, ik ben bij elke regenbui weer met stomheid geslagen als het verkeer in complete chaos verandert en heel Nederland dichtslibt met files. Het is nou niet alsof Nederland een van de droogste landen ter wereld is. Je hoeft bij mij dus ook niet met het argument aan te komen dat elke janlul die achter het stuur kruipt moet wennen aan de druppels op het wegdek. Iedereen heeft geleerd wat te doen bij regen, dus doe dat dan ook. Dan kunnen we allemaal normaal doorrijden.