Uit Brits onderzoek bleek dat automobilisten de BMW-bestuurder de grootste klootzak van de weg vinden. Waarom dat is, is me niet helemaal duidelijk, maar ik ben hier om te bewijzen dat dit onderzoek nergens op slaat. Net als het feit dat die Britten mijl per uur gebruiken en aan de verkeerde kant van de weg rijden.
Maar dat terzijde. De BMW-bestuurder wordt hier ten onrechte beschuldigd van zaken die niet aan de bestuurder liggen. Het ligt ook niet aan het merk. De auto’s hiervan zijn prachtig vormgegeven, hebben achterwielaandrijving (behalve de 2 Grand Tourer, maar die tellen we voor het gemak niet mee. Net als de i3), zijn betrouwbaarder en hebben meer vermogen dan de gemiddelde Peugeot. En daar ligt waarschijnlijk ook een oorzaak van de uitkomst van het onderzoek: jaloezie. Want geef toe, als je de kans zou hebben, dan zou je jouw Dacia Sombrero ook inruilen voor een dikke 5-serie. Of niet?
Paupers!
Als er dan zo’n mooie BMW langzij komt op de linkerbaan, dan denk je dat het een aso is omdat jouw Sombrero die snelheden niet kan halen zonder dat het stuur los trilt en de radio uit het dashboard loskomt. Die gedachtengang is volkomen logisch, maar geef de bestuurder niet de schuld dat hij meer geld over heeft voor een betere en mooiere auto. Het is niet alsof hij met zijn middelvinger opgestoken naast je blijft plakken, zijn raam opendoet met een knopje (elektrische ramen, die zitten niet in een Sombrero) en je vervolgens grijnzend uitscheld voor PAUPER!!! Dat doen de mensen in Audi’s al.
En als we het dan toch hebben over verschil in voertuigen en gedrag, dan is het feit dat een BMW-bestuurder sportiever rijdt dan iemand in een Suzuki Ibiza prima te verklaren. Dit komt doordat hij het KAN. De auto is hiervoor gebouwd en daar dient dan ook gebruikt van gemaakt te worden. Dat de beste BMW-meneer of mevrouw vervolgens constant afgesneden wordt door trager verkeer, zorgt ervoor dat er onnodig gebumperkleefd wordt. Of tenminste, dat dit erop lijkt. In de BMW-wereld noemt men het ook wel “een botsing voorkomen” of “GEBRUIK JE SPIEGELS!!!”. Het kleven gaat dus eigenlijk nooit expres want doorgaans remt de BMW-bestuurder af voor plotseling naar links komende Volvo V40’s. En zelfs wanneer het wel expres gaat, dan heeft degene waarbij “gekleefd” wordt overduidelijk een lesje verkeersinzicht nodig. De boos kijkende lampen van de BMW brengen dit feilloos over.
Asociaal
Het meest gehoorde asociale trekje van de BMWers is dat ze de linkerbaan bezet houden. Met stip op twee komt het niet gebruiken van de knipperlichten. Dat laatste is geheel logisch omdat je een BMW, zoals bij het eerste punt al aangegeven, alleen op de linkerbaan vindt. Dan wordt er niet van richting veranderd en hoeft het knipperlicht ook niet aan. Het linkerbaanplakken heeft overigens weer andere oorzaak. Hierover schreef ik eerder een stuk waarin ik overduidelijk uitleg dat dit door de middenbaanplakker komt. Ik ga dat dus niet nogmaals uitleggen, je kunt het hier lezen.
Om af te sluiten wil ik er graag nog wat feiten/bewijzen bij pakken. Feiten die aantonen dat mensen in andere merken zich overduidelijk en bewezen schuldig maken aan asociaal gedrag. Niet dat je daar ooit iemand over hoort. Het is natuurlijk ook lekker makkelijk om de BMW-eigenaar aan te wijzen. Hij heeft immers al jaren het stigma van klootzak, dus dan zal dat wel zo zijn.
Zit je klaar? Komen ze: mensen in een Seat zijn het meestal niet eens met de voorrangsregels of missen ze een belangrijk deel verkeersinzicht. Mensen in een Smart rijden de hoogste snelheidsboetes (echt waar) en de milieuridders in een Tesla pakken de meeste snelheidsboetes. Mensen in een Alfa Romeo kun je blijkbaar het beste zoveel mogelijk vermijden. Zij rijden het meeste schade. En bij welk niet Brits lijstje staat BMW dan aan top? Het is het meest gegooglede merk. En dat is dan weer bewijs dat we stiekem allemaal in een BMW willen rijden. Zo komen we weer bij jaloezie en is het cirkeltje rond…