Volvo S90 D4 Geartronic Inscription: Schudt nieuwe S90 het executive-segment op?

exc-582be649197aea1bccc23540

Scroll this

Een gamechanger, stijlvol en cool. Zo ziet Volvo de nieuwe S90 voor zich. Na de XC90 is de premium sedan in het executive-segment het tweede hoofdstuk van de vernieuwing van het gamma. De Zweden willen met hun nieuwe wapen excelleren met een auto die het beste aan Scandinavisch design samenbrengt met geavanceerde technologie. Daarbij mag het erfgoed van Volvo niet verloochend worden. Na de onthulling in december 2015 en het showroomdebuut afgelopen augustus is het hoogtijd om te ondervinden of S90 al deze mooie woorden waarmaakt.

Net als de XC90 staat de S90 op het nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) en wordt hij gebouwd in het Zweedse Torslanda, een plaats met zo’n 10.000 inwoners in de gemeente Göteborg. Niet alleen Europa is een belangrijke markt voor Volvo, ook Noord-Amerika en vooral China behoren tot de veroveringsgebieden. Het was voor het designteam onder leiding van Thomas Ingenlath dan ook geen simpele opgave om de S90 een vormgeving mee te geven die in alle drie de werelddelen geaccepteerd zou worden. Gelukkig is men hierin geslaagd, vooral het niet agressieve front met de holle grille (een eerbetoon aan de aloude P1800) draagt hieraan bij. De T-vormige dagrijverlichting, ‘de hamer van Thor’ gedoopt, maakt de sedan tot een opvallende verschijning in de achteruitkijkspiegel van zijn voorgangers op de weg. Aan de zijkant zijn het de strakke lijnen die kenmerkend zijn voor puur Scandinavisch design. De 4,96 meter metende auto komt solide over met zijn korte voorste overhang, lange wielbasis en lage daklijn. Veel toeschouwers geven toe erg te moeten wennen aan de achterkant met zijn C-vormige lichtunits en horizontale lijnen.

Een oase van rust

Vanbinnen oogt de S90 smaakvol en uitnodigend, alsof je een huiskamer binnenstapt. Volvo wil hier het begrip luxe een nieuwe betekenis geven. Het eerste dat opvalt is het licht naar de bestuurder toe gebogen 9-inch touchscreen geflankeerd door twee verticale ventilatieroosters. Door de meeste functies onder te brengen in het intuïtief bedienbare infotainmentsysteem ontstaat er een oase van rust. De afwerking heeft Volvo erg goed voor elkaar. Er is een Duitse concurrent die nog luxueuzere materialen gebruikt en tot nog kleinere naden tussen de diverse panelen komt, maar in Zweden weet men waar een auto in dit segment aan moet voldoen. De ingenieurs hebben duidelijk een scherp oog gehad voor de manier waarop alles aanvoelt. Kopers kunnen kiezen voor diverse soorten prachtig leer (ook op het dashboard) en interieurlijsten van echt hout. Zoals het een Volvo betaamt zitten de zeer ergonomisch gevormde voorstoelen koninklijk, net als de achterbank. Op de tweede zitrij hebben passagiers tot 1,90 meter meer dan genoeg beenruimte, qua hoofdruimte steekt de S90 echter niet boven zijn concurrenten uit. Met 500 liter aan bagagecapaciteit hoef je niet op een koffer meer of minder te kijken zodat de auto ook taxichauffeurs op Schiphol zal kunnen bekoren.

Vier nieuwe, in eigen beheer ontwikkelde en geproduceerde viercilinder benzine- en dieselmotoren en elektrificatie van de aandrijving vormen de basis van de toekomststrategie van Volvo. In de motorenfabriek in het Zweedse Skövde worden alle machines uit de Volvo Engine Architecture-familie (VEA) op dezelfde productielijn gebouwd. Het doel van dit project is om te komen tot hogere prestaties dan de oude zescilinders leverden en om minder brandstof dan de vorige serie viercilinders te verbruiken. Met behulp van i-ART-technologie wordt bij elke ontstekingscyclus de juiste hoeveelheid brandstof afgemeten en geïnjecteerd. De injectoren zijn computergestuurd en monitoren de injectiedruk. De testauto is een S90 D4 met onder de kap de 190 pk sterke D4204T14 Twin Turbo. Via de AW TG-81SC Geartronic met acht versnellingen gaat alle power richting de voorwielen. Dat het een viercilinder is hoor je eigenlijk alleen bij het starten en als het gaspedaal dieper ingetrapt wordt. Bij constante snelheid is de motor zeer stil en drijft hij op een golf van 400 Nm tussen 1.750 en 2.500 toeren de forse Volvo tot mooie prestaties. Iedereen zal beamen dat een vijf- of zescilinder beter klinkt, maar het is geen afzien met deze machine. Als het moet mag er een aanhanger van 1.800 kilo aan de trekhaak, de tankinhoud is met 55 liter voor zo’n grote auto aan de krappe kant.

Weinig feedback

Wanneer je niet meer dan de helft van de motorkracht gebruikt schakelt de automaat soepeltjes en zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling. Als de bestuurder haast krijgt zijn er lichte schokjes te voelen en doet de aandrijflijn nerveus aan. Gelukkig is het geheel onder zulke omstandigheden niet zo bokkig als bij Volvo’s uit de jaren ’80 en ’90, maar op dit punt doet de concurrentie het beter. Het nieuwe SPA-platform staat garant voor een hoge mate van precisie, stabiliteit en comfort. De voorwielophanging van double wishbone-ontwerp en de integrale achteras-ophanging zorgen voor een zeer goede wegligging. Volvo heeft gemikt op comfort, maar in ruim genomen bochten laat de auto het niet afweten. In krappe straatjes voelt hij zich minder thuis en klinkers dringen zeker in combinatie met 20-inch wielen stug tot de inzittenden door. De snelheidsafhankelijke besturing is voornamelijk geeft weinig feedback, maar is niet extreem licht. Als reisauto valt er op de S90 niets af te dingen. Het is geen sportieve hogesnelheidstrein, eerder een wellness-oase op wielen.

Geheel volgens Volvo’s filosofie is de veiligheidsuitrusting van de S90 van hoog niveau. Standaard heeft de auto IntelliSafe Assist met adaptieve cruise control, Distance Alert en de semi-autonome rijmodus Pilot Assist. City Safety herkent nu ook grote dieren en Run-off Road Mitigation zorgt met stuurcorrecties dat de auto niet van de weg raakt als de auto over de zijbelijning rijdt. De S90 is vergaand te personaliseren met een reeks (interieur)kleuren, wielen, bekledingen en andere aantrekkelijke opties. Reken dan wel op een gepeperd prijskaartje.

In augustus, september en oktober zijn er in Nederland 141 S90’s verkocht, niet slecht in vergelijking met diverse andere outsiders als de Jaguar XF en Lexus GS. De V90 zal ongetwijfeld betere aantallen gaan scoren. Als je niet zit te wachten op een gebruikelijke Audi A6, BMW 5 Serie of Mercedes E-Klasse, is Volvo’s nieuwe vlaggenschip een uitstekende keuze.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Volvo-dealer Harrie Arendsen in Doetinchem.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.969 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 190 pk bij 4.250 tpm
Max. koppel: 400 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 4,4 l/100 km (1:22,7)
Gewicht: 1.620 kg
Vanafprijs: € 45.475
Vanafprijs testauto: € 61.475

Plus
+ Strak design
+ Afwerking op hoog niveau
+ Vertrouwenwekkend rijgedrag

Min
– Te stug op 20-inch wielen
– Imago viercilinder in luxe sedan
– Nerveuze aandrijflijn bij vragen om power

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *