Mazda6 Sportbreak: Inspelend op emotie kom je er wel

exc-583d095c15d5dbc2272b29b4

Scroll this

De Mazda6 is typisch zo’n auto die niet de aandacht krijgt die hij verdient. Gedeeltelijk komt dat door zijn afkomst, want de gevestigde orde uit voornamelijk Duitsland wordt door kopers vaak voorgetrokken. Een andere reden dat Mazda’s middenklasser de laatste jaren genoegen moest nemen met lage notering in de verkoophitlijsten is de bijtelling voor privégebruik voor zakelijke rijders. Met ingang van 2017 is dat gelukkig niet meer aan de orde, voor elke auto (met uitzondering van EV’s) gaat het tarief naar 22%. De verwachting is dan ook dat leaseauto’s meer met het hart gekozen gaan worden. Mazda heeft zijn vlaggenschip zojuist voorzien van een flinke opfrisbeurt en speelt in op de emotie.

Na zijn lancering was de huidige Mazda6 een van de drie finalisten bij de verkiezing World Car Design of the Year en het is nog altijd een van de fraaiste auto’s in de middenklasse. Het exterieur is voor modeljaar 2017 vrijwel ongewijzigd is gebleven. Het ‘Kodo’-design (Ziel van Beweging) past helemaal binnen de Mazda-familie met een grille in vleugelvorm, scherp getekende LED-koplampen en achterlichtunits en sierlijke lijnen. Als je goed kijkt zie je het achteroverleunende middengedeelte van de carrosserie dat volgens de Japanners verwijst naar dynamische kracht. Afhankelijk van de uitvoering wordt de Mazda6 geleverd met 17- of 19-inch lichtmetalen wielen en in negen aansprekende kleuren.

Fraai instrumentarium

Binnenin hebben enkele verbeteringen het idee in een meer premium auto te rijden naar een hoger plan gebracht. Een fraai instrumentarium, andere panelen van de deurschakelaars en chroomdecoratie op het dashboard geven het interieur van de Mazda6 meer cachet. Bovendien is het fijn aangrijpende stuur voorzien van een eenvoudigere knoppenindeling. De ergonomie en afwerking heeft Mazda prima voor elkaar en alles wat je aanraakt voelt solide aan. Het infotainmentsysteem bedien je met de HMI-commander op de middenconsole. Als bestuurder zit je diep als in de sportieve MX-5, waarbij het stuur een flinke verstelmogelijkheid kent. De stoelen zijn precies goed qua hardheid en geven een prima ondersteuning. Achterin zijn de been- en hoofdruimte vorstelijk, hier zul je niet snel klachten over horen. De 4,80 meter lange Mazda6 Sportbreak biedt een goed bruikbare bagageruimte van 522 liter, erg handig is het afdekscherm dat gemonteerd is aan de achterklep. Op deze manier hoef je het scherm niet zelf een duw te geven en zijn ook de passagiers beschermd tegen wind van buiten.

De vernieuwde Mazda6 is het eerste model in Europa dat over G-Vectoring Control beschikt. Deze software past het motorvermogen en –koppel op basis van de stuurinput aan om met meer druk op de voorwielen de responsiviteit in bochten te verbeteren. Als de bestuurder vervolgens een constante stuurhoek aanhoudt in de bocht, geeft GVC de acceleratiekracht weer vrij, waardoor de achterwielen meer worden belast en de stabiliteit wordt verhoogd. Volgens Mazda zorgt GVC ervoor dat er minder stuurcorrecties dan gebruikelijk nodig zijn en dat levert meer comfort op. Daarnaast is de Mazda6 voorzien van een geoptimaliseerde wielophanging. Feit is dat de besturing in de praktijk een erg rustgevend, maar toch lekker direct gevoel geeft. Alsof de installatie ouderwets hydraulisch bekrachtigd is. Zelfs bij 140 km/h op sterk glooiende wegen geeft de auto je erg veel vertrouwen en zijn er inderdaad nauwelijks correcties nodig. In een slalom helt de Mazda6 nauwelijks over en zeker op de 225/45 R19-banden van de testauto zijn hoge bochtsnelheden haalbaar. Uiteraard is het veercomfort met dit rubber stevig, maar van oncomfortabel is geen sprake, het onderstel van de met 1.290 kilo relatief lichte testauto is erg goed in balans.

Groot bruikbaar toerenbereik

Inmiddels een bekende Mazda-motor is de atmosferische 2.0 Skyactiv-G met 165 pk en een hoge compressieverhouding, directe inspuiting en sequentiële kleptiming (S-VT). Volgens Mazda moeten deze technieken zorgen voor veel trekkracht bij lage toeren en een laag verbruik. Vanaf 1.500 toeren mis je wellicht de duw in je rug van een turbo, maar de tweeliter is ontzettend soepel en heeft een groot bruikbaar toerenbereik. Bij constante snelheid en stationair draaiend hoor je dit stukje prachtige techniek nauwelijks, als het gas wordt opengetrokken klinkt er een heerlijk gretige, sonore en sportieve ronk vanuit het vooronder en doet de motor er vanaf 4.000 toeren nog een schepje bovenop. Samen met de heerlijke zesbak en de uitstekende gevoeligheid in de pedalen is het echt een groot plezier om het onderste uit de kan te halen. Voor degene die het wil weten: de testauto mag 1.500 kilo aan de trekhaak hebben.

De Mazda6 is er als sedan met 145 pk sterke 2,0-liter benzinemotor vanaf 30.430 euro, de Sportbreak kost 1.000 euro extra. G-Vectoring Control, airco, lichtmetalen wielen en vier elektrische ramen zijn altijd van de partij. De testauto is een Skylease-uitvoering voor de zakelijke markt. Deze Mazda6 Sportbreak Skyactive-G 2.0 165 Skylease GT Limited in Jet Black ter waarde van 35.930 euro is volgestopt met allerlei lekkers zoals navigatie, donkergetint glas achter, stoelverwarming, dodehoekdetectie, parkeersensoren, leren bekleding en elektrisch instelbare stoelen. Ook 19-inch wielen en een verwarmd stuur horen erbij. Naast de 145 en 165 pk sterke 2,0-liter benzinemotor is er ook een 2,5-liter met 192 pk. Dieselrijders kunnen kiezen uit een verbeterde 2,2-liter met 150 of 175 pk.

Ultrafijn rijdende auto’s bouwen kun je wel aan Mazda overlaten. Of je nu een rustige rijder bent of liever wat vlotter je kilometers aflegt, met de Mazda6 kom je aan je trekken. Zeker de praktische en ruime Sportbreak is een goed alternatief als zaken-/gezinsauto ten opzichte van de gevestigde orde. Een heerlijk weggedrag, een ruime uitrusting en een prima prestatieniveau hebben de Japanners voor een schappelijke prijs verbonden aan hun gevoel voor design en techniek.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Mazda-dealer Moerman Jansen in Alblasserdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 165 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 210 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,1 sec.
Topsnelheid: 214 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)
Gewicht: 1.290 kg
Vanafprijs: € 30.430
Vanafprijs testauto: € 35.930

Plus
+ Strak design
+ Fijne zitpositie
+ Fraaie techniek

Min
– Trekkracht < 2.000 toeren
– Geen losse opties leverbaar
– Infotainmentsysteem niet erg uitgebreid

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *