Abarth 595 1.4 T-Jet 160 Yamaha Factory Racing: De ideale Cinquecento voor de man

exc-56ffc3fe37013bada72caf5b

Scroll this

Dat het vooral het vrouwelijke deel van de bevolking is die zich aangetrokken voelt tot de retro Fiat 500 is niet zo vreemd. De kleine en hippe dreumes is een handzaam en knuffelbaar wagentje dat zich met gemak ik een klein parkeergaatje laat proppen. Abarth begeeft zich op het sportieve vlak en heeft inmiddels talloze varianten van de Cinquecento aangekleed. Zo hoef je je als man ook niet te schamen en dankzij wat extra vermogen ben je bij het verkeerslicht eerder weg.

Op 8 november 2015 werd Jorge Lorenzo wereldkampioen in de MotoGP, de meest prestigieuze motorraceklasse. Eerder pakte het Yamaha-fabrieksteam, waar Jorge Lorenzo en Valentino Rossi in dienst zijn, al de constructeurstitel. Abarth, sponsor van het Movistar Yamaha MotoGP-team, viert dit succesvolle raceseizoen mee met de 595 1.4 T-Jet 160 Yamaha Factory Racing. In tegenstelling tot andere speciale seriemodellen van Abarth geldt voor de 595 YFR (afgekort) geen gelimiteerde productie.

Een hoger niveau

Wat heeft Abarth zoal veranderd om tot de 595 YFR te komen? De wegligging, stuurprecisie en rijdynamiek zijn naar een hoger niveau getild. Abarth voert het vermogen van de 1.4 T-Jet motor op van 140 naar 160 pk, monteert een luchtfilter van BMC en past de wielophanging en de dempers aan met Koni FSD-schokdempers en kortere Eibach-veren. Het Record Monza-uitlaatsysteem zorgt voor de bijpassende soundtrack. Je kunt de Abarth 595 YFR bestellen in zeven kleuren, de 17-inch velgen zijn altijd matzwart. Automatische airco is standaard, Bi-Xenonkoplampen zijn een optie.

Niet het extra opgedirkte uiterlijk is het eerste dat opvalt aan deze speciale Cinq. Tuurlijk, het beestje staat er sportief bij op zijn zwarte wielen en ook de witte striping zal niemand ontgaan. Echt opzien baart het wagentje pas als de motor wordt gestart. Wat een kabaal komt er uit de sportuitlaat, hemeltjelief! Tijdens het rijden blijft de prominente brom constant aanwezig. Als je het gaspedaal rustig beroert redelijk op de achtergrond, maar trap je flink door dan vult het interieur zich volledig met het donkerbruine timbre. Naast de snelheidsmeter zie je hoe diep het rechter pedaal in de vloer wordt getrapt, erg geinig.

De grindbak in

De testauto is nog maar net in Nederland en moet nog worden gekieteld tot 160 pk. Nu levert het 1.400 cc blokje een vermogen van 140 paarden en op 1.010 kilo is dat geen schande. Eenmaal boven de 2.000 toeren knalt de turbo er flink in en gaat de Abarth driftig aan het werk. Op een bochtig weggetje is het al gauw afremmen voor de volgende bocht, anders stuiter je vanzelf de grindbak in. Houd de motor tussen de drie- en vijfduizend toeren en de reactie op het gas is heerlijk direct. Samen met de fijne vijfbak zorgt dit voor puur rijplezier. Op de snelweg heeft dit bommetje weinig te zoeken, al zit er een topsnelheid van 210 km/h in.

Nestel je in de fijne kuipstoelen, waarvan alleen de zitting erg kort is, grijp het dikke stuur vast en rijg alle bochtjes die je kunt vinden aan elkaar. Dan is de auto in zijn element. De besturing geeft flink wat tegendruk en zorgt voor voldoende communicatie met de aangedreven voorwielen. Op nat wegdek is het overigens wel uitkijken voor doorslippend rubber. Maar met zoveel power is dat niet vreemd. De vering en demping zijn heel stug, maar toch is er genoeg comfort over om elke dag met dit karretje naar je werk te rijden. Uiteraard probeer je dan zo vroeg mogelijk weer te vertrekken om op de terugweg met een flinke omweg weer te kunnen genieten van de Abarth 595 1.4 T-Jet 160 Yamaha Factory Racing. Hij is er vanaf 25.295 euro, maar de prijslijst van de Abarth 500 begint al bij 21.410 euro.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 160 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,4 sec. 
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,6)
Gewicht: 1.010 kg
Vanafprijs: € 25.295

Plus
+ Heerlijk strak weggedrag
+ Hoge prestaties
+ Fijne kuipstoelen

Min
– Uitlaatgeluid wel erg stevig
– Hoge prijs
– Brandstofverbruik bij flink doorrijden

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *