Jaguar F-Type S AWD Convertible: Goudeerlijke en passionele sportwagen

exc-57724b6046c3c40a108ea645

Scroll this

De F-Type Convertible markeerde begin 2013 een nieuw begin voor Jaguar. Terug naar de roots was het devies. Een tweezits sportauto gefocust op performance, sportiviteit en rijplezier. Maak niet de vergissing de auto als opvolger van de XK te zien, dat was meer een comfortabele GT met een sportieve inslag. In 2014 introduceerde het aristocratische Engelse automerk de eveneens tweezits F-Type Coupé met een net zo’n fantastisch getekend design als dat van zijn broertje zonder dak.

Over het uiterlijk van de F-Type hoeft weinig gezegd te worden. Zowel de Convertible als de Coupé zijn oogverblindend mooi, waarbij de kleur nauwelijks uitmaakt. Sinister zwart, vurig rood, felblauw, alles staat de auto geweldig. Grote lichtmetalen wielen met scherp vormgegeven spaken, desgewenst in een donkere tint, maken het meesterlijke design af. Of het nu de lage, lange neus, de aflopende daklijn (Coupé) of het korte kontje is, vanuit elke hoek staan omstanders te watertanden naast de F-Type.

De vormgeving van het interieur past uitstekend bij de verwachtingen die de F-Type vanbuiten oproept. Je zit laag in forse en veel steun biedende sportstoelen, het stuur is ruim verstelbaar en alle bedieningsknoppen zijn ergonomisch geplaatst. Qua afwerking is Jaguar niets aan te rekenen, al voelen de gebruikte materialen bij de Duitse concurrentie nog altijd een tikje hoogwaardiger aan. Daarentegen ziet het dashboard van de F-Type er minder zakelijk en alledaags uit, en dat is ook wat waard.

Als een wilde kat

Jaguar levert de F-Type met 340, 380, 550 en 575 pk. De testauto heeft de 380 pk direct ingespoten supercharged 3.0 V6 onder de gestrekte motorkap én is voorzien van vierwielaandrijving. De F-Type met 340 en 380 pk hebben standaard een handgeschakelde zesbak, de testauto in Ammonite Grey is een F-Type S met 380 en voorzien van een de achttraps Quickshift automaat. Ook al regent het, direct na het indrukken van de startknop laat de F-Type weten er veel zin in te hebben. De uitlaat geeft een brul ten beste die zijn weerga niet kent. Al vanaf lage toerentallen heeft de drieliter supercharger een berg trekkracht paraat, je hoeft het gaspedaal maar een millimeter in te trappen en de Jag springt als een wilde kat vooruit. Tussen de 3.500 en 5.000 toeren levert het blok maar liefst 460 Nm.

In de gewone rijmodus schakelt de achttraps automaat vlug naar een volgend verzet en houdt ook de uitlaat zich koest. Geef een tik tegen de tuimelschakelaar op de middenconsole en de tweezitter verandert in een beest. De toch al scherpe besturing wordt directer, de dempers stugger, de reacties op het gas alerter, aan alles merk je dat de F-Type klaar is voor de strijd. Bij elke beroering van het pedaal volgt er een vreugdedans en de motor zorgt voor muzikale ondersteuning in de vorm van een goudeerlijk V6-geluid en het gegier van de supercharger. Bij abrupt het gas loslaten knettert het als kers op de taart nog wat na uit de dubbele orgelpijpen onder de achterbumper. Tunnels en stoplichtsprintjes werken enorm verslavend met de F-Type S onder je achterwerk. Geef een paar tikken tegen de flippers om terug te schakelen en het feest begint elke keer opnieuw.

Nooit nerveus

Opvallend is echter dat de F-Type nooit nerveus of oncomfortabel aanvoelt, zelfs niet met de flinke 20-inch wielen die in de boeken staan voor bijna 2.900 euro. Uiteraard is het adaptieve onderstel stug, helt de auto niet over in een bocht en voel je kleine oneffenheden, maar op de een of andere manier blijft het statige wat het merk Jaguar kenmerkt overeind. De testauto heeft met zijn vierwielaandrijving nog een troef achter de hand in de vorm van extra stabiliteit. Normaal gaat 90% van de power richting de achterwielen, maar in geval van nood worden de voorwielen extra krachten toebedeeld. Bovendien verdeelt een sperdifferentieel op de achteras de pk’s tussen rechts en links. Onderstuur is de 4,47 meter lange F-Type dan ook vreemd, maar voor een zwiepende kont kun je beter de puur achterwielaangedreven versie nemen.

Gelukkig schroeft Jaguar op de F-Type S nummer twee van de vier leverbare remsystemen om de auto tot stilstand te laten komen. Dat doe je echter pas het liefst als de 70 liter grote benzinetank weer gevuld moet worden, al kan de bodem van dat vat eerder in zicht komen dan verwacht wanneer je het potentieel van de motor vaak aanspreekt… Verder is het wellicht handig om te weten dat er met gemak twee weekendtassen in de kofferbak passen. Getweeën richting een paradijs met bochtige weggetjes behoort dus tot de mogelijkheden. Een goed gevulde sok onder je matras is echter noodzakelijk om dit genot tot je te nemen. Daarom is de testauto ‘met de kop eraf’ (augustus 2015, 10.000 kilometer) wellicht een aantrekkelijk aanbod!

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Jaguar-dealer RAC in Dordrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 2.995 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. vermogen: 380 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel: 460 Nm bij 3.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,1 sec.
Topsnelheid: 275 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 8,9 l/100 km (1:11,2)
Gewicht: 1.674 kg
Vanafprijs: € 101.750
Vanafprijs testauto: € 125.750

Plus
+ Muzikaal genot
+ Geweldige rijprestaties
+ Messcherp weggedrag

Min
– Benzinetank is snel weer leeg
– Genot kost veel geld
– Afwerking nog niet optimaal

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *